بیمارستان آیت اله کاشانی
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مددكاري
مسئول واحد: خانم عباسی
 
محل واحد: طبقه همکف - جنب آسانسورها
 
داخلی: 2401 -2402
 
 
معرفی واحد

امروزه نظام خدمات بهداشتی و درمانی برای بسیاری از مردم این کشور علاوه بر هزینه های سنگین ، بسیار طاقت فرسا گیج کننده است.

بیماری ها و زخم های وخیم گاهی اوقات حتی برای ویران کردن و تخریب بعضی بیماران برای سالیان سال کافی است.

مددکاراجتماعی فردی است که در حوزه بهداشت و درمان بالا بردن کارکرد اجتماعی افراد و گروه هاست. پزشک درمان می کند و مددکار در برنامه پیشگیری ، درمان و پیگیری بعدی بیماری مشارکت دارد .  

مددکاری اجتماعی در بیمارستان به عنوان یک حوزه مهم فعالیت مددکاران اجتماعی از ابتدای قرن بیستم مورد قتوجه ار گرفته و وظایف متعددی برای مددکاران اجتماعی در بیمارستان ها برشمرده شده است.

مددکاری اجتماعی محصول دوران صنعتی شدن است . در دوره ای که صنعتی شدن ، روزگار جدیدی برای مردم رقم می زد ، مجموعه نیازهـای جدید زمینه ساز ظهور افرادی شد که در کمک کردن به شیوه ای صحیح و علمی تخصص داشتند که ضمن توانایی کار با عواطف و روان مردم ، می کوشد جوامع و نهادها را تقویت و توانمند کند.

 تعریف مددکاری:

 مددکاری اجتماعی عبارت است از مجموعه ای متشکل از تدابیر و مشاوره و فعالیت حرفه ای است که در قالب نهادها ، سازمان ها و مؤسسات رفاهی توانبخشی ، اجتماعی ، فرهنگی و تربیتی عرضه می شود تا با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی – معنوی افراد و اقشار جامعه زمینه بهزیستی رشد و تعالی آنها را فراهم آورد.

 مددکاری اجتماعی می توانند خدمات خود را در سه زمینه زیر با بهره گیری از فعالیت های حرفه ای تخصصی به جامعه عرضه نمایند:

مددکاری فردی: ارائه خدمات حرفه ای به افراد و خانواده تا روابط اجتماعی سالمتر و مؤثرتر ی را دارا شده و قادر شوند با بهره گیری از استعدادها توانمندی ها ، امکانات درونی و بیرونی خود و جامعه به حداکثر رشد مادی و تعالی معنوی و رضایتمندی حاصل از آن دست یافته و به صورت مستقل و خودکفا و با کارایی بیشتر به زندگی خویش ادامه دهند.

 مددکاری جامعه ای: توسعه و تعمیم خدمات مددکاری اجتماعی در جوامع مختلف به منظور تأمین نیازهای اجتماعی فرهنگی رفاهی از طریق بسیج نیروها و جلب مشارکت های عمومی و بهره گیری از استعدادها و نیروهای موجود جامعه

 مددکاری گروهی : ارائه خدمات مددکاری گروهی به افراد به منظور رشد استعدادها ظرفیت ها و قابلیت ها با بهره گیری از روابط و فعل و انفعالات گروهی است تا اعضاء قادر شوند بر مسائل و مشکلات خود فائق آمده به نحو مطلوب تری از عهده وظایف و مسئولیت های فردی و اجتماعی برآیند.

اهداف مددکاری

*       افزایش توان حل مسائل، سازگاری و افزایش توانائی های رشد افراد
*       آموزش و تقویت اقدامات موثر و انسانی نظام هایی که خدمات و فرصت های لازم را برایشان تعیین می کنند.
*       نظم دهی مردم در خصوص نظام های که منابع، خدمات و فرصت های لازم را برایشان تعیین می کنند.
 
شیوه های مددکاری اجتماعی
*       مددکاری اجتماعی فردی
*       مددکاری اجتماعی گروهی
*       مددکاری اجتماعی جامعه ای

نقش مددکار اجتماعی
*   نقش آموزش دهنده :بیمار و خانواده وی را در خصوص ماهیت بیماری و پیامدهای آن آگاه می کند. مددکار خانواده بیمار را به سمتی هدایت می کند که بتواند بیماری را به عنوان یک پدیده چالش برانگیز و قابل سازگاری تلقی کند ، نه به عنوان فاجعه غم انگیز.
*   نقش حامی و مدافع :هدف مددکار ایجاد تغییر در شرایط موجود است . تلاش می کند که سیستم های اجتماعی را نسبت به نیازهای بیماران حساس نماید تا تغییرات لازم به نفع بیماران انجام گردد.
*   نقش تسهیل کننده : مددکار اجتماعی با شناخت سیستم ها و منابع در جامعه همکاری بین تخصصها را گسترش می دهد و برای ایجاد و استمرار یک فضای درمانی مناسب تلاش می کند.

نقش رابط

بیماران نیازمند

*       بررسی شرایط درمانی بیمار و مصاحبه با بیمار و خانواده ، مساعدت مورد نیاز ، ارجاع به نهادهای حمایتی مربوطه

بیماران بی خانمان

اخذ دفترچه بیمه ، مشاوره و راهنمایی برای پرهیز از رفتارهای پرخطر، ارجاع به باشگاه مثبت

موارد همسر آزاری

مصاحبه با بیمار ، دریافت شرح حال وضعیت خانواده و فرد آزاردهنده ، سابقه آزار ،نوع آزار ، تماس با اورژانس اجتماعی متناسب با شرایط بیمار ، مساعدت در هزینه درزمانی در صورت لزوم

بیماران دچار سانحه حین کار

اطلاع رسانی به خانواده جهت همراهی بیمار ، راهنمایی بیمار و همراهان در زمینه نحوه استفاده از بیمه بیکاری ( محل صانحه ) تماس با کارفرما و تشریح وضعیت درمانی ، ارجاع کارفرما و کارگر به مراکز ذی ربط جهت پیگیری مطالبات.

ایجاد هماهنگی با واحدهای مرتبط

از جمله بیمه تأمین اجتماعی و خدمات اجتماعی ، ترخیص کار ،....

بیماران مجهول الهویه

گزارش به سرپرست واحد ، گزارش به نیروی انتظامی و پزشکی قانونی جهت تشخیص هویت ، گزارش به واحدهای حقوقی و خدمات بیمارستان

بیماران دچار ضرب و شتم

راهنمایی جهت اخذ نامه ضارب از کلانتری و استفاده از بیمه ، راهنمایی در خصوص نحوه پیگیری شکایات از ضارب پس از درمان

 
اتباع( قانونی و غیرقانونی )

تنظیم مدارک جهت استفاده از اعتبارات مالی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل و پیگیری دریافت وجه ، راهنمایی در زمینه نحوه شرایط درمان و ارجاع به مراکز خیریه

بیماران ارجاعی از طرف سازمان زندان ها

راهنمایی مأمور همراه جهت اخذ دفترچه بیمه ،تماس با نماینده وقت زندان در مورد پرداخت و همراهی بیمار.

موارد خودکشی

معمولا خانواده خودکشی فرد را انمار می کند ، شناسایی و مشاوره فرد و خانواده جهت پذیرش امر و رفع علل زمینه ای تا حد امکان ، ارجاع به اورژانس اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی محدوده زندگی خود در صورت لزوم

بیماران ارجاعی از کلانتری ها

تماس کلانتری و درخواست فرم ضارب از کلانتری ، تماس با خانواده و اطلاع ،رسانی جهت همراهی بیمار ، پیگیری بیمه بیمار

بیماران فاقد بیمه درمانی

شناسایی مراکز خدمات بیمه دفاتر پیشخوان دولت در محدوده مرکز ، راهنمایی بیماران فاقد بیمه جهت ثبت نام بیمه و ارجاع به دفاتر پیشخوان .

انجام امورات مربوط به ثبت نام بیمه سلامت برای بیماران فاقدهمراه و مجهول الهویه

بیماران خاص (دیالیزی ، هموفیلی ، تالاسمی و ام اس) و صعب العلاج ( سرطانی )
مشاوره چگونگی مساعدت مرکز به این بیماران ، و معرفی و ارجاع به مرانجمن های مربوطه در صورت نیاز معرفی به غذا و دارو جهت استفاده از تخفیف داروهای گران قیمت.

بیماران تحت پوشش سازمان های حمایتی

بررسی وضعیت حمایتی بیماران ، هماهنگی با نماینده های سازمان های حمایتی

بیماران تصادفی

شناسایی مصدومین سانحه ترافیکی که فاقد مدارک لازم ( کروکی ) می باشند و ارجاع خانواده به کلانتری محل وقوع حادثه جهت تکمیل مدارک مورد نیاز

اعتماد سازی در جذب مشارکتهای مردمی در حوزه درمان

  •     ایجاد انگیزه ( تشویق و ترغیب خیرین سلامت )
  •     هماهنگی های لازم جهت ویزیت و اقدامات درمانی خیرین و بستگان ایشان و بیماران معرفی شده از جانب ایشان
  •     مستندسازی پرونده های مشارکت های مردمی .

یکی از مهم ترین بخش های بیمارستان که عملکرد آن تاثیر فراوانی بر عملکرد سایر بخش های بیمارستان و رضایت بیماران دارد بخش اورژانس است.

•         حساسیت بخش اورژانس به دلیل ترکیب دو فاکتور مهم فوریت و ازدحام است.

•    آنچه در حال حاضر در بخش های اورژانس بیمارستانهای کشور مورد توجه قرار می گیرد انجام اقدامات در جهت رفع مشکلات و آسیبهای فیزیکی است و بعد روانی- اجتماعی بیماری نادیده گرفته شده است.

ون ورمر(2010) به موضوعی فراتر اشاره می کند و معتقد است مددکاران اجتماعی در بخش اورژانس می توانند استرس در کارکنان پزشکی را با:

مراقبت از نیازهای روانی- اجتماعی بیمار

ü      آماده سازی روانی آنها برای درمان مشکل پیچیده پزشکی

ü      اطمینان آنها از برقراری تماس با اعضای خانواده،کاهش دهند

ü      او اشاره می کند این اجازه می دهد تا کارکنان پزشکی به تمرکز بهتر در درمان اورژانس پزشکی بپردازند.

شاخصهای جسمی و روانی خشونت خانگی

ü     سابقه آسیبهای مکرر شامل استفاده مکرر از خدمات اورژانس، اغلب زمان شب

ü     توضیح صدماتی که با شواهد جسمی همخوانی ندارد

ü     تأخیر بین رخ دادن صدمه و درخواست کمک پزشکی

ü     وجود صدماتی در قسمتهای مختلف بدن، خصوصاً مناطقی که به طور معمول به وسیله حادثه آسیب نمی بیند

ü     کبودی اثر انگشت روی بازوها، گردن، یا سینه ها، یا کبودی خفگی روی گردن

ü     صدمات دست یا میانه های بازو که می تواند صدمات ناشی از دفاع باشد

ü     استفاده نامرتب از نسخه های پزشکی یا درخواستهای مکرر برای نسخه های پزشکی    

مخصوصاً آرامبخش ها، ضد افسردگی ها یا مسکن ها

مراجعه منظم مددکاران اجتماعی بر بالین بیماران و ارزیابی وضعیت روانی اجتماعی بیماران نه تنها اطلاعات مفید و ارزشمندی را برای اشتراک با سایر حرفه ها و تسهیل روند درمان بیماران فراهم می کند بلکه از لحاظ اقتصادی نیز نتایج مورد توجهی برای بیمارستان به همراه دارد. بدین ترتیب که زمانی که در جریان راند، موانع ترخیص از طریق عوامل پیش بینی کننده توسط مددکار اجتماعی شناسایی و مدیریت شوند, مدت زمان اقامت و اشغال تخت کاهش می یابد که این امر به شکل غیر مستقیم تأثیر زیادی در کاهش هزینه های بیمارستانی دارد.

نحوه پرسیدن سوالات باید متناسب با سن، جنس، زبان، سطح تحصیلات، شرایط روانی و سایر ویژگی هایی باشد که می تواند بر ارتباط موثر تاثیرگذار باشد. بنابراین از تکنیک های ارتباط موثر استفاده کنید. بخش اول ارتباط را ارتباط غیر کلامی تشکیل می دهد. حالت چهره، تماس چشمی، وضعیت بدنی، حالت دست و انگشتان، فاصله شخصی، تن صدا، سرعت تکلم و مواردی از این قبیل اجزا ارتباط غیرکلامی را تشکیل می دهد. برخی رفتار های غیر کلامی مناسب در ارتباط شامل این موارد است: حفظ تماس چشمی، تکان دادن سر، لبخند و نشان دادن علاقه، متمایل شدن به سمت گوینده، استفاده از تن صدای متناسب با پیام.. مثلا برخی کلیشه های اطمینان بخش، پند دادن، تحقیر کردن، انتقاد کردن، دفاع کردن، شرمسار کردن می تواند مانع برقراری ارتباط حرفه ای شود

عدم رعایت حقوق بیمار می تواند موجب به مخاطره افتادن سلامتی، جان و امنیت بیماران و همچنین تضعیف رابطه بین پزشکان و بیماران گردد که در نهایت منجر به کاهش اثربخشی خدمات برای بیماران می شود.

عدم رضایت بیمار و بی توجهی به نظرات او بهبودی بیمار و اخذ نتیجه مطلوب درمانی را خدشه دار می کند. رعایت حقوق بیماران، آگاه نمودن و سهیم کردن آنها در تصمیم گیری، بهبودی آنها را تسریع می نماید و دوران بستری بودن در بیمارستان را کاهش می دهد و در مجموع رضایت بیمار، کادر درمانی و بیمارستان را به دنبال دارد. عدم رعایت حقوق بیماران موجب پیامدهای نامطلوب می شود، از جمله اینکه بی اعتمادی نسبت به کادردرمانی، عدم رضایت بیماران، اعتراض به مراجع قانونی و کاهش کیفیت مراقبت را در به دنبال خواهد داشت.

یکی از نقش های مددکار اجتماعی بیمارستانی حمایت یابی و ایجاد ارتباط میان بیمار، خانواده، بیمارستان و اجتماع است. کمک به بیمار برای درک و تطابق با فرایندهای بیمارستانی، تفسیر و توضیح برنامه های پزشکی، تسهیل شرایط برای ابراز هیجان، کمک به خانواده از طریق برنامه ریزی مالی از دیگر وظایف مددکاران اجتماعی به عنوان یکی از اعضای تیم درمان می باشند. تسهیل ارتباط میان بیمار، خانواده وی و متخصصان مراقبت سلامت مرتبط کلید اصلی برنامه درمانی مددکاری اجتماعی است

 
پژوهشی در سال 2013 انجام شد، نظرات سه گروه مراقبت (پزشکان، پرستاران، و مددکاران اجتماعی) در مورد نقش دادن یک خبر مرگ در یک اورژانس بررسی شد. پزشکان دارای امتیاز بالاتری از سایر گروه ها در خصوص مسئولیت دادن خبر بد و محتویات اطلاعاتی که می دهند، بودند.{مسئولیت دادن خبر ناگوار پزشکی به طور سنتی بر عهده پزشک است.} مددکاران اجتماعی در مورد حمایت روانی خانواده ها مشخصاً دارای امتیاز بالاتری از پزشکان و پرستاران بودند.

اصول عمومی مداخله در بحران :

*       بهتر است جلسه را در مکانی که حریم خصوصی بیمار و یا خانواده اش حفظ می شود، برگزار کنید.

*       یک یا دو نفر از اعضای خانواده بیمار را برای حضور در جلسه انتخاب کند.

*   آرامش خود را حفظ کنید، لازم است بنشینید و به این نکته توجه داشته باشید که استرس شما به سرعت به بیمار و خانواده وی منتقل می شود. و می تواند تنش را در فرایند مداخله در بحران افزایش دهد.

*   در طول برگزاری جلسه مداخله در بحران لازم است اعضای تیم تماس چشمی خود را با بیمار و یا خانواده وی حفظ کنند.

*       امید همواره باید با توجه به واقعیت های موجود زنده نگاه داشته شود.

*       لازم است حتما با آنها همدلی کنید.

ارجاع حرفه ای( درون و برون سازمانی):

*   منظور اقداماتی است که توسط مددکار اجتماعی برای دستیابی بیمار و خانواده وی به منابع مورد نیازشان در داخل و یا خارج از بیمارستان انجام می گیرد.

*        این اقدامات شامل:

ü      شناسایی منابع

ü     معرفی بیمار و یا خانواده وی به منبع

ü      انجام هماهنگی با سازمان ها و اشخاص ارائه دهنده خدمات

ü      پیگیری جهت حصول اطمینان از دریافت خدمات مورد نیاز
 
 
 
شرح وظایف واحد مددکاری مرکز آموزشی درمانی آیت اله کاشانی شهرکرد


موقعیت مکانی:

واحد مددکاری بیمارستان در طبقه همکف بیمارستان روبه روی راه پله  میباشد.

 

توصیف مددکار اجتماعی:

مددکار اجتماعی فردی است که هدف او در حوزه بهداشت و درمان بالا بردن کارکرد اجتماعی افراد و گروهها است. پزشک درمان می کند و مددکار در برنامه پیشگیری، درمان و پیگیری بعدی بیماری مشارکت دارد .مددکاری بنا به اهداف عالی و خیرخواهانه ای که درخصوص کمک و مساعدت به بیماران خاص صعب العلاج، سرطانی ... خود داشته و دارد، زندگی وآسایش فردی رابه ازای آرامش بیماران ارزانی می دارد و بر مبنای عبارتی که آرمان مددکاری اجتماعی است (چراغ من روشنی بخش زندگی دیگران است)، بر آن است تا بنای امنی دربرابر دغدغه هایی که گاه و بیگاه آشیانه زندگی بیماران را تهدید می کند، بسازد.

 

خط مشی مددکاری :

مددکاری بیمارستان در راستای تامین برنامه های حمایتی برای بیماران آسیب پذیر از طریق شناسایی نیاز های مددجویان و با هدف تامین استقلال نسبی ورضایت خاطر مددجویان فعالیت می نماید .

 

روش اجرایی ( شیوه انجام کار)

1)سرکشی روزانه به بخشهای بیمارستان با هدف:

* شناسائی و یاری رسانی به بیماران نیازمند، بیماران صعب العلاج و بیماران خاص شامل نارسائی کلیه، MS، بیماران سرطانی، بیماران تالاسمی، هموفیلی و ...

* شناسایی بیماران فاقد خانواده و طرد شده شامل بیماران سالمند، از کار افتاده، معتاد، دختران فراری، و شناسایی خانوده توسط مددکار، یا تحویل بیمار به بهزیستی از طریق مقامات قضائی

* شناسایی بیمارانی که تحت پوشش هیج نوع بیمه ای نمی باشند و راهنمایی و اطلاع رسانی به بیماران مذکور جهت استفاده از بیمه

*  راهنمائی و اطلاع رسانی به بیماران مصدوم ترافیکی جهت استفاده از ماده (92) (رایگان نمودن هزینه با ارائه کروکی تصادف)

*  انجام اقدامات لازم در مورد بیماران روانی و افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست رها شده

* پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه، زندان، سربازان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

* هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمانهای مربوطه (استانداری-کلانتری )

* شناسائی موارد سالخورده آزاری، همسر آزاری،کودک آزاری و معرفی به اورژانس اجتماعی جهت بررسی وضعیت خانوادگی و حل مشکل بیمار که به صورت مصاحبه با بیمار و خانواده وی صورت می گیرد و یا از طریق تیم درمان به مددکار معرفی می گردد .

* مراجعان بدون همراهی که در طول درمان سرپایی یا بستری نیاز به همراه دارند.
* موارد خودکشی
* زندانیانی که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان مراجعه می کنند.
* بیمارانی که دارای اعتیاد هستند.
* بیمارانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
* مواردی که پزشک معالج درخواست مددکار را برای بیمار داشته باشد.

2. مددکار بیمارستان در خصوص مراکز حمایتی و نحوه دریافت کمک از مراکز ذکر شده به بیماران وهمراهان آنها اطلاع رسانی می نماید

3.مددکار از طریق بازدید های دوره ای از بخش ها، گفتگو با بیماران و همکاران، معرفی بیمار توسط پزشک اورژانس / پزشک معالج، اطلاعات ثبت شده در برگه ارزیابی اولیه پرستار و بررسی پرونده و مستندات مراجعات قبلی، بیماران نیازمند به دریافت خدمات مددکاری را شناسایی می نماید.

4. مسئولین واحدها به منظور ارائه خدمات به مددجویان آسیب پذیر اجتماعی، موارد را از طریق تماس تلفنی به مددکار برای جهت پیگیری اطلاع می دهند.

5.مددکار از طریق هماهنگی با واحدهای مختلف بیمارستان (دفتر پرستاری، پذیرش، پاراکلینیک و ...) نسبت به پیگیری اولویت ارائه خدمات درمانی به گروههای پرخطر جامعه، کودک آزاری،خشونت علیه زنان و سالمندان و معلولین ،خودکشی ،مادران باردار پرخطر ،صعب العلاج ،دیابتی ،دیالیزی اقدام می نماید

6.مددکار با بیماران و خانواده بیماران نیازمند به خدمات مددکاری گفتگو نموده  و مشکلات آنها را شناسایی، پیگیری و تا حد امکان برطرف نماید

7.مددکار به ارزیابی روانی، عاطفی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و شخصیتی بیمار می پردازد.

8.مددکار به بررسی میزان رضایت مندی بیمار از نحوه درمان برای مشخص شدن نقاط ضعف و قوت خدمات درمانی می پردازد.

9.مددکار بیمارستان در مواردی که هزینه های درمانی مریض بسیار بالاست و امکان پرداخت از طرف بیمار وجود ندارد با هماهنگی واحد ترخیص  صورتجلسه ای تنظیم و برای تعیین تکلیف بیمار توسط مدیریت اقدام می نماید

10. مددکار با شناسایی بستگان بیماران بدون همراه ، نسبت به جلب حمایت آنان از این بیماران حین بستری و پس از ترخیص اقدام می نماید.

11.مددکار نسبت به شناسایی خانواده و بستگان بیماران مجهول الهویه اقدام  می نماید.

12.مراحل ارائه خدمت به بیماران مجهول الهویه به قرار زیر میباشد:
*در صورتی که بیمار کاهش سطح هوشیاری داشته وبدون همراه باشد ( مجهول الهویه ) مشخصات بیمار توسط پرستار تریاژ در فرم استاندارد پذیرش بیماران مجهول الهویه نوشته شده واز طریق نگهبان مستقر در اورژانس، به مرکزنیروی انتظامی اطلاع داده می شود ( ثبت در بند 2 فرمت مربوطه)
*هماهنگی جهت بستری بیمار پس از دستور پزشک اورژانس، توسط سوپروایزر کشیک انجام می شود.
*سن تقریبی بیمار توسط پزشک معالج تعیین می شود.
*تشکیل پرونده بیمار، توسط بیماربر/کمک بهیار/نیروی استقبال از بیمار انجام میشود.
*در صورت امکان مشخصات آورنده بیمار (نام و نام خانوادگی ، آدرس و تلفن ، آدرس محل یافتن بیمار ، امضاء و اثر انگشت ) توسط متصدی پذیرش در فرم مذکور ثبت  میشود.
*چنانچه بیمار درشیفت عصروشب بستری شده باشد، منشی بخش جهت پیگیری امور بیمار، وجود بیمارمجهول الهویه رادرساعات اداری به اطلاع حراست ومددکار بیمارستان می رساند.
*به منظور تعیین هویت بیمار موضوع توسط مددکار وحراست /نماینده حقوقی و قضایی بیمارستان به مراجع ذیصلاح اطلاع داده می شود .
*انجام امور مربوط به ترخیص بیمار / فوت توسط مددکاربیمارستان انجام می گیرد.
*در هر مرحله از فرایند مذکور ، اگر احراز هویت بیمار صورت گرفت ، توسط مسئول بخش به واحد پذیرش به منظور صدور دستبند جدید با مشخصات بیمار واصلاحات پرونده اطلاع رسانی می شود.

13. مددکار بعد از اتمام درمان افراد بی خانمان، با هماهنگی مسئولان مربوطه جهت اثبات وضعیت بیمار از محل استقرار وی بازدید می نماید سپس برای نگهداری و حمایت از اینگونه افراد با موسسات دولتی مورد نظر هماهنگی های لازم را انجام می دهد.

14. مددکار کودکان بی سرپرست بستری شده در بیمارستان را شناسایی نموده، مشکلات آنها را پیگیری می نماید و با مراجع قضایی و سازمان های حمایتی هماهنگی لازم را برقرار می نماید.

15. مددکار پس از شناسایی بیماران اتباع خارجۀ نیازمند با اداره امور پناهندگان استانداری و دفاتر برخی از سازمان های بین المللی در ایران (ایراک) در جهت کمک و رفع مشکلات آنها هماهنگی برقرار می نماید.

17.مددکار نسبت به برقرای پل ارتباطی مناسب بین همراهان بیمار و کادر پزشکی از طریق تکنیک های مداخله دربحران ازجمله مشاوره با فرد مضطرب، مشاوره سوگ و ... اقدام می نماید .

18. مددکار با واحد مددکاری سایر بیمارستان ها در جهت ایجاد سرعت و سهولت بیشتر در رفع مشکلات آن دسته از بیمارانی که به خدمات درمانی نیاز دارند، هماهنگی لازم را بعمل می آورد  .

19. مددکار نسبت به هماهنگی با  نمایندگان سازمان های بیمه گر در بیمارستان جهت رفع مشکلات بیماران اقدام می نماید.

20. مددکار اجتماعی بیمارستان در صورت مشاهده هرگونه عدم تطبیق در عملکرد خط مشی و روش و یا بهبود آن اقدام به بازنگری فصلی آن می نماید.

جدول وظایف واحد مددکاری اجتماعی

 

امور سرپایی

هماهنگی با پذیرش و پزشکان در ارتباط با معرفی بیماران سرپایی با توجه به مشکل درمانی و اجتماعی وتشخیص نوع بیماری آن.

تماس با موسسات درمانی_بهداشتی، آموزشی_اجتماعی در رابطه با مشکلات بیماران سرپایی

تشخیص و شناسایی بیماران نیازمند و کمک در زمینه هزینه درمان

راهنمایی جهت اخذ بیمه و سایر موارد

 

اقدامات انجام شده هنگام بستری

راهنمایی جهت استفاده از بیمه

پیگری دریافت مدارک بیماران تصادفی و متهمین کلانتری ها و... با هماهنگی و همکاری واحد حراست و انتظامات مرکز

معرفی بیمار و همراهان وی به مددکار اجتماعی مربوطه

راهنمایی جهت اخذ معرفی نامه های مورد نیاز

بررسی نیازهای بیمار در هنگام بستری و سایر موارد

 

اقدامات انجام شده در زمان بستری بیمار

شناسایی بیماران نیازمند از طریق مصاحبه ،مطالعه پرونده

شناسایی بیماران نیازمند به مشاوره مددکاری اجتماعی و انجام آن

جمع آوری مدارک جهت بیمه بیماران فاقد مدارک و زائرین و...

انجام اقدامات لازم در مورد بیماران روانی و افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست رها شده

پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه، زندان، سربازان و مددجویان بهزیستی

هماهنگی لازم جهت تهیه ی داروهای خارج از تعهد بیمه و لوازم پزشکی مصرفی برای بیماران بی بضاعت و در راه ماندگان

هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمان های مربوطه

بررسی نیازهای بیمار در طول بستری و سایر موارد

 

 

 

ویزیت روزانه بیماران بستری شده در بخش ها

انجام مذاکره با بیماران

بررسی وضعیت بیمه بیماران

مشورت با کادر درمانی درپی حل مشکلات بیمار

شناسایی بیماران نیازمند

تقویت روحیه ی بیماران

برقراری ارتباط موثر با بیمار و همراهان وی

ارتباط با تیم پزشکی و سایر موارد

 

مشاوره

انجام مذاکره با بیمار و خانواده وی در پی حل مشکلات بیمار

تلاش برای تقویت روحیه بیمارانی که نیاز به عمل جراحی یا قطع عضو می باشند

شناسایی بیماران نیازمند و کمک در پرداخت هزینه درمان

تشکیل پرونده اجتماعی جهت بیماران خاص و نیازمند وصعب العلاج

تلاش برای بازگردانی بیماران طرد شده، به  کانون خانواده

راهنمایی و مشاوره برای مصدومین حوادث ترافیکی، نزاع و حوادث درمحل کار

مشاوره برای موارد کودک آزاری، همسرآزاری و...

مشاوره برای ادامه درمان وسایر موارد

 

اقدامات انجام شده هنگام ترخیص بیماران

تلاش برای تایید بیمه بیماران

کمک به بیماران نیازمندجهت هزینه درمان

هماهنگی لازم جهت انتقال بیمارانی که به درمانهای خاص نیاز دارند.

تلاش جهت پذیرش و نگهداری بیماران در مراکز خاص، معتادین، مجهول الهویه و بیماران میتلا به ایدز

اخذمعرفی نامه ها از سازمان ها و موسسات خیریه جهت تقبل هزینه

هماهنگی لازم جهت دفن فوتی های مجهول الهویه و بلاصاحب و سایر موارد

 

اقدامات انجام شده پس از ترخیص بیمار

پیگیری اقدامات درمانی لازم پس از ترخیص

معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد

تهیه ملزومات مورد نیاز

ادامه مشاوره تا رفع مشکل

راهنمایی جهت بیمه بیمارانی که آزاد تسویه حساب نموده اند

درصورت نیاز انجام بازدید منزل به طور مستمر

اسکان موقت مسافرین  تحت درمان و سایر موارد

جلب مشارکتهای مردمی

شناسایی افراد خیر تشکیل گروه نیکوکاران و خیرین و استفاده از کمکهای آنان

برنامه ریزی در جهت جلب مشارکتهای مردمی به بیماران نیازمند

برگزاری جلسات مستمر باخیرین

 

همکاری با سایر قسمت های بیمارستان

اخذ لیست  پذیرش شده از شیفت قبل تا شیفت فعلی از پذیرش

هماهنگی لازم جهت انتقال بیماران به بخشهای دیگر

تهیه وسایل عمل مورد نیاز بیماران بی بضاعت توسط مددکار اجتماعی

هماهنگی لازم با کارشناسان بیمه جهت گزارش بیمه پرونده های بستری موارد سرپایی و سایر موارد

 

سایرموارد

بررسی نارسایی ها و ارائه گزارش و اطلاعات لازم به مقامات مسئول

همکاری در جهت پیشبرد آموزشی عملی دانشجویان مددکاری اجتماعی در رابطه با فعالیتهای مددکاری اجتماعی در بیمارستان

انجام سایر امو محوله در چارچوب وظایف طبق نظر مسئولین مرکز و سایر موارد

 

 

 


 
تاریخ به روز رسانی:
1401/11/25
تعداد بازدید:
6087
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:20
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : شهركرد ،خيابان پرستار ، بيمارستان آيت الله كاشاني
كدپستي : 8816758915   تلفن : 41-32264825 -038
دور نگار :  32228600 -038
پست الكترونيك بيمارستان :Kashani@skums.ac.ir
تاریخ بروز رسانی 1402/12/29
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal